Finansowanie:
Projekt “Experimental School – Szkoła jutrA” (ESSA) jest projektem ogólnopolskim skierowanym do dzieci i młodzieży – począwszy od szkoły podstawowej, aż po szkoły branżowe i licea ogólnokształcące.
Celem projektu jest popularyzacja nauki i badań naukowych poprzez kontakt z naukowcami i laboratoriami w zakresie inżynierii materiałowej, elektroniki, fotoniki.
Skrót “essa” pochodzi ze słownika “młodzieżowego” i używany jest w środowisku “na znak radości, triumfu czy w ogóle pozytywnych emocji”. W plebiscycie na “Młodzieżowe Słowo Roku 2022” słowo “essa” zajęło pierwsze miejsce.
Projekt ma za zadanie przybliżyć uczniom pracę naukowców poprzez zajęcia w laboratoriach. Dzięki zadaniu “Rok szkolny z grami”, który ma pokazać badania naukowe od właściwej strony: czyli realizacji i rozwijania swoich talentów, budowie zainteresowania i chęci rozwiązywania innowacyjnych zadań w oparciu o aktualny stan wiedzy i to, co je interesuje: grami komputerowymi – “zaangażowany” zostanie świat nauki.
Z kolei zajęcia z własności intelektualnej mają przybliżyć uczniom aspekty prawne, a także coś więcej: zwrócić uwagę o dbałość własności intelektualnej własnej i cudzej. Zajęcia będą prowadzone przez prawnika oraz absolwenta SGH, którego zadaniem z kolei będzie pokazanie młodemu pokoleniu, że działalność gospodarcza oparta na wiedzy ma sens i może prowadzić do zbudowania start-up’u i realizacji unikatowej ścieżki w oparciu o własny pomysł, naukę i badania naukowe.
Kolejnym celem jest pokazanie korzyści ze współpracy pomiędzy pokoleniami poprzez wymianę doświadczeń. Możemy uczyć się od siebie wzajemnie. Nauczenie się, jak młode pokolenie widzi otaczający je świat, pozwoli na skuteczniejsze dopasowanie oferty Instytutu do rynku pracy (cel długoterminowy). Dzięki temu celowi realizowany będzie nowy trend na rynku pracy, w którym tworzy się zespoły wielopokoleniowe ze względu na coraz liczniejszą “srebrną generację”.