W Rzymie oficjalnie zainaugurowano projekt Wide Band Gap Pilot Line – międzynarodową inicjatywę, która przez najbliższe pięć lat będzie wyznaczać nowe kierunki w rozwoju technologii półprzewodników. W wydarzeniu wzięli udział także nasi naukowcy z Łukasiewicz – Instytutu Mikroelektroniki i Fotoniki.
Czym jest projekt WBG Pilot Line?
WBG Pilot Line to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Chips Joint Undertaking (Chips JU) oraz przez państwa członkowskie UE. Jego celem jest utworzenie zintegrowanej linii pilotażowej dla technologii półprzewodników szerokozakresowych (WBG) i ultra-szerokozakresowych (UWBG), które stanowią podstawę nowoczesnej elektroniki mocy oraz systemów radiowych (RF).
Kto bierze udział w projekcie?
W ramach projektu współpracuje 22 partnerów z 7 europejskich krajów: Włoch, Polski, Szwecji, Francji, Niemiec, Austrii i Finlandii. Uroczyste rozpoczęcie projektu miało miejsce 24 września w siedzibie CNR w Rzymie. Uczestników powitali Andrea Lenzi, prezes Consiglio Nazionale delle Ricerche (CNR) oraz Francesco La Via – kierownik projektu z CNR Institute for Microelectronics and Microsystems.
Jaką rolę pełnią polskie instytuty?
Polskę w projekcie reprezentują dwa zespoły badawcze: Łukasiewicz – Instytut Mikroelektroniki i Fotoniki (Anna Szerling, Andrzej Taube, Jarosław Tarenko) oraz Instytut Wysokich Ciśnień PAN. Eksperci z tych instytucji będą odpowiedzialni za rozwój podłoży i przyrządów opartych na kluczowych materiałach półprzewodnikowych: azotku galu (GaN) i tlenku galu (Ga₂O₃). Oba materiały mają fundamentalne znaczenie dla tworzenia zaawansowanych, energooszczędnych i wydajnych układów elektronicznych.
Dlaczego spotkanie w Rzymie było tak ważne?
Inauguracyjne spotkanie w Rzymie było nie tylko oficjalnym rozpoczęciem projektu, ale także szansą na zacieśnienie współpracy pomiędzy europejskimi partnerami. To symboliczny i jednocześnie bardzo konkretny krok w stronę uniezależnienia się Europy w zakresie produkcji nowoczesnych półprzewodników oraz budowy innowacyjnego przemysłu elektronicznego. Więcej informacji na stronie projektu: https://www.wbg-pilot-line.eu/